Restaurang hemmet - skapa restaurang i ditt eget hem


Alla kan förstås inte göra som jag. Bygga ett fullskaligt, godkänt restaurangkök i sitt eget hem och starta krog. Det ska sägas att det krävs enorma uppoffringar, en hel del utbildning, kapital och hårt arbete för det jag gjort och det är i dag några få i Sverige som fått restaurang hemma godkänd. Min matlagning var tvungen att bli professionell, så stark har just min drivkraft varit och så behöver inte alla vara, jag skrev ändå min första restaurangmeny i 5-6 års ålder. MEN - du kan ju ändå inspireras och lära av kockar och restauranger - tänk restaurang hemma när du bjuder och lagar hemma! Det finns bra tips att låna från restaurangvärlden för att laga goda middagar, bjuda fint och äta mat lagad på riktiga råvaror, i säsong därhemma! 

Vill du boka bord i min restaurang? Det gör du på den här länken.

"Gör det till en utmaning att höja nivån på din matlagning några snäpp."


Därför tackade jag ja till PHILIPS projekt Restaurang Hemmet. Det handlar om att visa hur man lätt - med rätt maskiner förstås - kan laga mat hemma utan att använda halvfabrikat eller tillsatser. Och laga mat med det nyttiga kvar. Det kändes helt rätt för Husmor Lisa som driver restaurang härhemma.

De här tre maskinerna har fått gå hårt i Husmor Lisas kök - Juicer med tvättfunktion - Stavmixer - Soup Maker
Den 6 november på Mitt Kök-mässan finns jag i Philips monter och lagar några av mina recept på säsongens råvaror, bland annat trattkantarellsoppa "No Job" på egenplockade små gynnare. Tre maskiner har jag fått att prova och de har fått gå i hård träning här i köket. På bloggen finner du framöver de recept jag skapat med dessa tre maskiner och jag delar också med mig om tankar kring att skapa sin egen restaurang i hemmet.

Välkommen till Restaurang Hemmet! 

________________________________________________________________

Veckans Restaurang Hemmet-tips

Vad är då bra tips för att skapa din egen restaurang i hemmet? Varje vecka ger jag ett tips

När du har gäster - förpreppa så mycket du kan! Tänk igenom dina recept, så gör vi i restaurangvärlden. Vad kräver koncentration och blir godast att laga precis innan det läggs på tallriken? Ska du ha en perfekt stekt köttbit till huvudrätt, välj då en förrätt och dessert som kan förlagas och ställas på tallrikar i kylen. 
Eller gör varje liten del av förrätten färdig i små burkar i kylen och gör bara upplägget på tallriken precis före du serverar inklusive att tvätta små salladsblad, örter eller blommor du ska dekorera med och lägg i en bytta. Jag har också lärt mig en mycket viktig sak vad gäller menykomposition av Tore Vretman - ni som läser bloggen ofta känner igen detta - se till att hålla olika tillagningsteknik och struktur på förrätt - varmrätt - huvudrätt. Då får du tid över att verkligen steka den där köttbiten helt perfekt!

_________________________________________________________________

Tävla om Restaurang Hemmets eget kökskit och få ditt recept publicerat i Allt om Mat. Juryn är jag Husmor Lisa och representanter för Philips. Läs mer och anmäl dig på den här länken och skicka in ditt bästa vardagsrecept. Ska bli roligt att se vad ni lagar!


_________________________________________________________________

Stavmixern är ett ständigt "vapen" i min kamp mot tillsatser i matlagningen. Med en bra stavmixer kan du lätt göra såser, soppor, krämer, smör med mer som utgår från en naturlig råvara. Din bästa vän. Således har jag under mina år som hemmakock och numera hemmakrögare kört slut på ett antal stavmixers och provat de flesta på marknaden. Jag har använt både restaurangmixers och sådana för hemmet. 
Eftersom jag kokar cirka 300 kg Resaröketchup till mitt sortiment av egna produkter varje år och använder stamixer därtill går de varmt. Alltså. Erfaren & kräsen testare som fick sig en stavmixer. Du kan köpa min fina närproducerade ketchup i min webbutik Finaste Lisa.

För säkerhetsskull beställde jag två st av Philips. Här testar jag den på ketchup på mina egenodlade tomater och egna chili första gången. Grönsakerna kokas först hela en stund med kryddor och sedan mixas de. Ofta har jag cirka 20-40 kg som ska mixas samtidigt i en gigantisk kastrull. Lite förvånad faktiskt att säga detta, men detta var en av de bästa jag testat. Ketchupen blev snabbt perfekt, sparade till och med tid jämfört med min vanliga mixer.



Varför? För det första. En stavmixer ska vara tålig. De bästa är i metall i själva mixerdelen. Plast går bort, den blir både missfärgad, skavd och tappar formen. Dessutom är plast aldrig bra i köket, vi vet fortfarande för lite om alla kemikalier som finns i dem och hur stabila de är. Välj en stavmixer med metallblad.

För det andra. En stavmixer måste nå ner långt. Just en stavmixer använder vi när vi vill göra något lite mindre, men finfördelat. Annars vid större produktion kanske vi använder matberedare. Då vi mixar mindre mängder får det inte vara för långt upp till knivarna. Det går utmärkt att mixa en liten snygg crème att lägga på din fina förrätt exempelvis med den här mixern.

För det tredje. Den här stavmixern är otroligt lätt att plocka av från själva maskindelen och den är bara att ställa in i diskmaskinen. Det är mycket viktigt när man har många olika crémer, såser och soppor på gång samtidigt i restaurang hemmet. Alla stavmixer har inte ens denna praktiska funktion utan man måste riskera elen genom att stoppa in hela maskinen under vattenkranen. Det är alltid en risk!

Maskinen verkar kraftig också men det får jag återkomma till när den har jobbat sig igenom några hundra kilo ketchup... fortsättning följer.

Här är vi matinspiratörer - härliga kollegor från alla nordiska länder.

Kommentarer

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.