Den internationella tonfiskdagen - recept Tuna Sandwich

Betalt samarbete med MSC: Idag är det internationella tonfiskdagen och jag är glad över att ha ett samarbete med MSC, Marine Stewardshop Council, vars blå märkning visar att fisken är vildfångad, kommer från ett livskraftigt bestånd och har fiskats med omtanke om havsmiljön. 


Jag älskar tonfisk, tränar mycket och tänker på min hjärnhälsa. Balansen i havet ligger mig varmt om hjärtat. Det är extremt viktigt att man använder rätt fångsmetoder för att undvika bifångst och utfiskning. Det kan vara svårt att hålla reda på områden, metoder och arter. En MSC-märkning är ett bra sätt att veta att de mest hållbara metoderna har använts. Alltmer av fisket sköts enligt någon form av märkning och det beror på att konsumenterna ställer de kraven i butik. Så fråga alltid!

Inte all tonfisk är MSC-märkt och angivelserna på burkarna är rätt dimmiga. Köper du färsk tonfisk i disk eller på restaurang, som ju är en mer exklusiv råvara, fråga om den är MSC-märkt. Och se upp med djurmaten! Där är inte många burkar märkta.

Jag har gjort ett recept på TUNA SANDWICH något jag lärde mig att älska för många år sedan i USA. Jag gör den med alla grönsaker separat så du kan spara röran längre. Jag blandar med äggula och Crème Fraiche och får äkta smak utan majonäs. Grönsakerna lägger jag på toasten bredvid. 


Alla grönsakerna är blast förstås. Ni slänger väl inte dillen på fänkålen? Jag använder här blasten på färsklök, dillen från fänkålen och bladen på stjälsellerin. Goda gröna kryddor på blast till tonfisk-mackan.

Läs mer om internationella tonfiskdagen här: pressmeddelande

Ingredienser 4 st:

En skiva surdegsbröd

En msk fruktig olivolja

En burk MSC tonfisk. i vatten

En äggula

Två msk Crème Fraiche

En msk kapris

Salt, peppar

Ett fänkålshuvud (dillen)

En färsklök eller knipplök (blasten)

En bladselleri (blasten)

Krispsallad

Chili av valfri smak

Utrustning som behövs:

Sil, grillpanna, kniv

Gör så här:

* Dränk in surdegsbrödet i olivolja, stek sedan lätt i panna

* Sila av tonfisken

* Separera äggulan

* Hacka kapris

* Blanda tonfisk med äggula, Crème Fraiche och salta, peppra

* Hacka kaprisen och rör ned

* Hacka chili, hacka blasten på löken och skölj. Skölj och hacka selleri och dill. Blanda med olivolja och salt i en glasburk.

* Servering: Lägg sallad på surdegsbrödet. Med en sked, lägg en snygg tonfiskröra bredvid. Strimla chilin över. 

NJUT!

Vill du se mina videor om hur jag lagar tonfisksandwich och mina bästa hållbara matlagningstips - se från min Youtubekanal här:



Från MSC: Visste du detta om tonfisk?  

• Tonfisk är inte en art utan fem olika arter som lever i 23 olika bestånd runt om i världen 
• Den blåfenade tonfisken är en av de allra största fiskarna i världen. Den kan bli tre meter lång och väga 600 kg. De kan simma så snabbt som 70 km i timmen
• Tonfisken har den bästa synen av alla beniga fiskar. Bland vissa tonfiskarter kan ögonen växa sig stora som tennisbollar, som hjälper dem att se i djupt och mörkt vatten
• Tonfisk kan överleva i extremt kalla vatten. Detta beror på att de höjer sin kroppstemperatur över vattnets temperatur i och med sin höga aktivitet
• Bonit är den mest konsumerade tonfiskarten som säljs på burk, i smörgåsar och sallader. Den står för 60 procent av världens tonfiskfångster
• Boniten förekommer i alla varma hav och 58 procent kommer från västra och centrala Stilla havet. Boniten har även fiskats i våra lokala vatten, i Skagerack och Kattegatt
• Mer än hälften av tonfisken som fångas i västra centrala Stilla havet kommer från vatten som kontrolleras av de små önationerna i parterna i Nauru Islands Agreement (PNA) som inkluderar Palau, Nauru, Kiribati och Tuvalu. Dessa nationer har åtagit sig att hantera sin tonfisk på ett hållbart sätt

Fler recept finns i den blå kokboken.




Kommentarer