Halstra din sparris med klorofyllet kvar!

SPARRISTIDER!





I ett nytt YouTube-recept från min terrass i skärgården har jag sammanfattat lite varför sparris är så gott, nyttigt och härligt. Denna vecka fokuserar jag på den gröna sparrisen som är samma växt som den vita men växer ovanför jord. Den har ätits sedan antiken och från början åt man den inte bara för den goda smaken utan som en medicinalväxt. 

Framförallt har den många skönhetsfördelar och är en grönsak med ovanligt många hälsofördelar, förutom vitaminer och antioxidanter, magnesium vid stress, zink som bidrar till fint hår och hud, vitamin K som är bra för att hålla leder fräscha för oss kvinnor i klimakteriet, den är urindrivande om du har problem med påsar under ögonen (njurarna) och den hjälper dig att gå ner i vikt... Lyssna mer på min genomgång av några av de olika hälsofördelarna i några olika filmer på Youtubekanalen:


Den är ju också grymt god. Men för att ta del av dess goda fräscha smak och fina fördelar är det viktigt att behålla det gröna så mycket som det går, det är där alla de goda sakerna sitter.

Här kommer mitt recept på den här fina rätten. Enkelt snabbt och med allt det nyttiga kvar:

Recept

Ingredienser för 4 personer

Grön svensk sparris, cirka 1/2 kg

Finaste olivolja

Marconimandlar, efter smak

Örtsalt

Du behöver: en järnpanna, ett tungt lock som är mindre än pannan

Stekpincett

Gör så här:

* Skala sparrisen, vet du inte hur man gör så går jag igenom det här: Skala och göra iordning sparris

* Värm pannan långsamt tills den är genomvarm. Vrid upp värmen till max. Halstra sparrisen hårt på båda sidor (låt den ligga och rör inte runt hela tiden utan vänd en enda gång).

* Lägg på locket, stäng av värmen. Låt stå ett par minuter.

* Servera! Upplägg och andra tips finner du här:



SMAKLIG SPIS!

Kommentarer