Lördagsmiddag


LÖRDAGSMIDDAG - igår hade jag och maken skördefest hemma. Man hinner nästan glömma hur gott det är när man kan skörda från det egna landet. I en villaträdgård kanske det inte blir så ofta men det är gott när det väl händer. Jag hade köpt en närodlad, kravmärkt bit oxfilé som var så fin. Vi lyckades med stekninen, alltid en utmaning förstås. Se längre ned för tips för att lyckas med köttstekning.

Till detta serverade jag grönsaker från landet. Årets nyhet var egen rotselleri - och jag var osäker men ATTANS vad god den blev, intensiv fin smak. PROVA om du har ett land, det enda är att den måste förodlas tidigt i jan/feb redan.
Den gjorde jag som min specialgratäng på (en variant kommer att vara med i tv i höst...). Skivor av rotselleri läggs ut, sprinkla olivolja och peppra ordentligt med både vit och svart samt ett stänk sherry (ja rotselleri och sherry är gott).
Därpå lägger jag chevre i bitar. Sen ovanpå tog jag den här gången polkabetor (som är randiga i vitt och rött, mycket dekorativt) samt rödlök (kan uteslutas). Sist men inte minst "fuktar" man med 1/2 dl grädde, det ska bara binda ihop, inte bli såsigt. Längst upp en aning riven parmesan. Sen in cirka en halvtimme på 150 grader (absoolut inte mer) och sista fem öka temperaturen för att få lite yta. Men tid i ugn GÅR inte att ange, alla ugnar är olika, man måste själv testa med en sticka hela tiden: Denna gratäng ska dock till skillnad från potatisgratäng vara al dente med lite motstånd kvar! Då känner man den riktiga rotsellerismaken så fint.
Nu har jag cirka sex huvuden kvar i landet och de kan stå länge, ända in i november för de tål frost! Världens lyxigaste rot...
Till detta serverades snabbkokt BROCCOLI också al dente (hemodlad, också mumma) och den sista rödbetan. En liten klick riktigt smör på.
En måltid FULL AV järn, antioxidanter och annat nyttigt. Men framförallt lyxigt GOTT.

VIN - till detta serverades en av augustinyheterna, en herimitage från Rhonedalen, min mans favoritvin. Tungt, strävt och passar bäst till rött kött utan söta men med grönsaker/kryddor och mustiga smaker. De görs ju på den franska förlagan till vinplågan Shiraz, nämligen Syrah-druvan. 96864, kostar 199 kronor. Men om du vill välja ett mer prisvärt alternativ på samma druva, prova en Cotes Du Rhone istället.

STEKA KÖTT
Du MÅSTE ha en gammaldags gjutjärnspanna, köp på loppis. De får inte diskas med diskmedel, endast med hett vatten.
Sätt den en bra stund före på spisen på värme no 5. Ta fram köttet i rumstemperatur och ta av plasten.
När det är dags - sätt upp till 7 eller 8. Lägg i smöret och låt det bli nötbrunt (viktigt). Lägg i köttbitarna och peppra ordentligt på dem med både svart och vit peppar. Salta INTE.
Låt steka tills det har stekt upp på kanten till ca 25%, vänd sedan EN GÅNG och stek precis tills det börjar komma röd köttsaft upp.
Lägg upp på tallriken med ett lock, gör klart tillbehör och sås under ett par minuter. SERVERA! Det är svårt, lycka till! Övning ger färdighet.

Kommentarer