ODLA CHILI - Om du inte odlar något så kan du iallafall odla chili! Det är otroligt tacksamt, produktivt och härligt att ha hela året. Chili är ju som många säkert vet också en av de där supernyttiga grönsakerna och den finns i tusen varianter, färger och smakstyrka. Är man mes som jag väljer man en mild sort, i år odlade jag Hungarian Wax Yellow som blir avlång och gul, jättegod! Smakar lite banan. Sen har jag en chokladbrun som ännu är strimmig. För maken odlar jag Habanero, stark men svårare sort, måste pysslas om lite mer. Har du som jag en gammaldags glasveranda, ett växthus eller ett uterum är det lättast! Då kan du också övervintra dem, de blir stora som träd.

Så här gör du:
Köp frön på postorder, exempelvis www.impecta.se
I jan/feb sår du dem i en liten plastkruka i fönstret där det är varmt, använd såjord. De gror snabbt. När de grott, sätt dem i ett kallare fönster. När de är stora nog att hantera sätter du dem i en något större kruka med vanlig blomjord. Var försiktig med rötterna när du planterar om, håll försiktigt om stjälken.
Vattna. Efter ett tag när den kommit upp en bit vattnar du med gödslat vatten. Plantera om igen i större kruka när den vuxit till sig.
Sen kan du ha den ute i en stor kruka hela sommaren på solig plats (går bra på balkong också). Gödselvattna ofta, de vill ha mycket näring (man kan också lägga en näve kycklinggödsel längst ner i krukan och jord över när man planterar om).

När frosten kommer kan du ställa in den ljust och kallt men inte under noll. Använd svagt gödselvatten hela vintern, det blir lätt bladlöss men dem kan du bara spola av med vatten. Gödsla lite mer om du får det problemet.

I februari klipper du plantan ganska hårt, några stälkar och blad ska dock vara kvar. Plantera om efter ett par veckor och den börjar vakna! Same again!

LYCKA TILL!

Jag skördar alla röda snart och lägger dem torrt i köket. Sen smular jag dem och du har en underbar krydda hela vintern.

Du kan också göra bra chiliröror som håller sig i kylskåpet hela året så slipper du köpa alla olika tabasco och liknande. Kör i mixer med olivolja, vinäger, citron, några kryddor gärna oregano. Spara i dina fina glasburkar som du sparat!

Kommentarer