Släng inte mat... jag är ett handlingsfreak och har alltid älskat att gå och handla. Jag blev ju med familj lite sent i livet så mina handlingsvanor var ganska ostrukturerade, tidskrävande och extremt dyra. Dessutom är jag gammal vego och min man är köttoman - det blev liksom kött jämt. Tills jag kom på följande: jag kör temadagar och sen veckohandlar jag för detta men det blir variation varje vecka på de olika recept jag kör:
Måndag - VEGODAG(några exempel: kikärtscurry, broccolipasta, aubergine parmigiano, veg lasagne...)
Tisdag - HUSMAN/LÅNGKOK (fransk köttgryta på vin, afrikansk gryta med kanel & ingefära, chili, coq au vin etc)
Onsdag - ASIATISKT (wok av olika slag, sesamnudlar, indisk curry, grön curry thai mm)
Torsdag - FISKDAG (laxpasta, thaifiskbullar m ris, fylld rödspätta, lax m broccoli i ugn, rökt sik mm)
Fredag - spaghetti bolognese (standard i vår familj)
Lördag - barnen får köttbullar och vi äter stekt/grillad köttbit med grönsaker och olika såser mm sent
Söndag - pasta av något slag

Sen vi började med det här slänger vi väldigt lite mat som blir dålig eftersom man vet när man ska ha exempelvis kycklingen så då vet man att den håller till onsdagen... etc

Kommentarer