Trädgårdsfredag


Trädgårdsfredag - är det inte coolt att tvåan visar ett trädgårdsprogram kl 20.30 på fredagar? Och idag handlade det om kronärtskockor, min favvo! Ni har redan ett recept nedan men jag brukar också använda skockan som en skål, precis som han gjorde i programmet.

KRONÄRTSKOCKSBLOMMA Jag brukar dock ta av och sprida ut bladen som en stor blomma i grön och lila på ett fat.¨ Sen gör du en dip som ställs i en liten skål i mitten på kronärtskocksbotten.

PESTOMAJONÄS Jag gör alltid en egen majjo - ETT MÅSTE, se mig babbla om detta i TV4 12-15 okt. Jag kryddar den med riven parmesan från bit (ekologisk är ett måste), citron, färsk basilika, vitlök och svartpeppar. GRYMT att doppa bladen i.

EGEN MAJONÄS En äggula 2-3 dl olja (neutral utan för mycket smak, inte olivolja men gärna kallpressad ekologisk rapsolja med hög andel omega 3 som ju odlas i Sverige - närproducerad. Men smaken är lite skarp så blanda ut med majsolja och solrosolja). 1 msk dijon 2 msk rödvinsvinäger örtsalt peppar ur kvarn Ta fram ägg och låt bli rumstempererad, oljan ska också vara rumstemp. Om du glömt, ta kall olja istället för ingredienserna ska ha samma temperatur. Sikta ut äggulan (spara vitan till exempelvis maränger eller stekt ägg, håller sig i en vecka) Blanda med alla ingredienser utom oljan. Droppa på och rör intensivt. När det tjocknat något kan du hälla lite fortare. Häll i olja tills du har en tjock konsistens Det är inte svårt att göra och håller sig någon vecka i kylen i en glasburk - underbart att ha på smörgåsar eller till kalla såser. SKILLNAD!

Kommentarer