Snabbmat på mitt sätt

SNABBMAT - vi pratade snabbmat när det inte finns tid. Om du inte har kokat din tomatsås på svenska tomater och fryst in så finns det faktiskt väldigt goda färdiga italienska tomatsåser i hyllan och flera av dem har inga dåliga tillsatser utan är gjorda på bra råvaror. Dolmio är min favorit, lite stark och pepprig och underbar tomatsmak, nu finns den också med ingredienser. ICAs egna är också bra. MEN jag köper sällan med innehåll utan lägger i egna färska ingredienser som gör att familjen får i sig vad de behöver. Enligt regeln minst 1/3 färska grönsaker, snabbfräser jag exempelvis röd paprika och broccoli (massa antioxidanter av olika slag) samt en vitlöksklyfta, Squash och lök, blomkål, färska bönor eller ärtskidor, rotselleri och morötter, eller vad du har hemma. Kom ihåg att ta mycket! Sen häller jag på tomatsåsen. Koka pastan och servera med parmesan. Tar du dina egna tomater eller hela på burk (KÖP HELA, inte krossade för c-vitaminen) så kan bebisarna äta också, koka allt tillsammans i en gryta bredvid och mixa med STAVMIXER - oundbärligt i hemmet! Bebisarna älskar parmesan och det kan du börja ge efter 6 månader.

Vill familjemedlemmarna ha kött är det gott att fräsa salami eller bacon ganska hårt och lägga i. Eller lite kyckling. En skvätt vin i från början höjer det ytterligare. Ett annat tips är att skära mozarella (ekologisk) i bitar och lägga ner fördelat i den varma pastan. Rör inte men häll på tomatsåsen. Glöm inte dina färska örtkryddor på toppen. Örter innehåller MÄNGDER av nyttigheter för kroppen och de är lätta att glömma men ack så goda.

Där har du snabbmat utan konstigheter.

Kommentarer