Alla hjärtans dag - husmödrar lagar mat för kärlek!


Mat för kärlek

Nu blir det nästan lite oanständigt här på Din husmor på nätet.... Lagom till Alla hjärtans dag lanserar jag serien Mat för kärlek. Som Anna Anka säger, när man är gift måste man se till att mannen är nöjd! Nåja. Min version handlar lika mycket om att jag ska vara nöjd. MEN i ett småbarnsliv med arbete, hus, trädgård och mycket matlagning :) så är det lätt att båda somnar som stockar lördag kväll efter en god middag eventuellt med ett glas vin...

TIPS 1 - PLANERING
Mina vänner, i dessa lägen är det inte alls så dumt med PLANERING. Vi arbetar med romantikschema. Låter trist? Det tyckte jag men det visade sig ha många fördelar. Man är liksom inställd på det så det riskerar inte att bli haveri, det är som ett planerat projekt och det blir bra fokus på just romantiken från båda håll!

TIPS 2 - ÄT RÄTT
Visst vill man ha en god 3-rätters på lördag eller kanske en köttbit med sås? Ännu godare, potatisgratäng eller potatisrätter i ugn med mycket olja? NEJ det är inte gynnsamt för romantik. Inte heller rödvin. För att undvika deckning så har jag skapat utifrån huvuddrycken champagne/mousserande (prova gärna en Cremant D'alsace som ett prisvärt alternativ). Eller Ramlösa.

Det ska vara lätt - och det får inte lukta! Trevlig andedräkt är A och O. Det får heller inte vara arbetssamt för magen såsom lök är. Alltså - ingen rå lök eller vitlök. Och det ska vara lagom mängd. Eftersom vi bor på västkusten så skapar jag från skaldjur, det kan ätas kallt, är lätt att förbereda och inte alltför mättande. Ni kanske har sett några räkrätter, det kommer fler. Jag hittar på en ny varje vecka.

Löjrom är förstås utmärkt - men utan den råa löken. Då kan du servera gräddfil, färsk dill och citron till - eller en ny favorit, citronmajonäs. Kräftor, lax och grönsaker är bra. De är bra ingredienser. Och getostar. Getost med valnötter och honung exempelvis. Allt som kan plockas och ätas som drinkmat men ändå blir en måltid. Sätt er på ett trivsamt ställe när barnen har somnat och prata. Det är viktigt att prata för det hinner man aldrig annars :) Då kan ju inte maten ta för mycket utrymme eller för mycket tid, man vet ju aldrig när barnen somnar, därför är kall mat optimal.

TIPS 3
Drick lagom med alkohol, inte för mycket! Det är ju viktigt att orka och inte bli för sömning. Mousserande är perfekt för att dricka lagom, det är också lagom dyrt för att man inte ska dricka för mycket.

Mer på kärlekstemat kommer...

Kommentarer