Husmor rapporterar från Det goda köket

Husmor på Det goda köket
Jag var i år, liksom förra året, på matmässan Det goda köket. I år var det, ännu mer än förra året, mest vin vin vin. Vilket är otroligt intressant men eftersom jag körde bil så var det ingen vinprovning som gällde (det verkade det dock vara för många andra, stämningen var hög). Det som är lite trist är att maten och små spännande lokala producenter inte riktigt kommer fram.

Jag hittade dock en riktigt trevlig monter med några få men mycket goda produkter - OTTSJÖKOCKEN - här har vi de glada herrarna som jag slog mig i slang med.


Köpte en sagolikt god gravlaxsås i snygg burk och sagolikt fin gul färg. Dessutom den här gammaldags delikatessen, gul syltad gurka, som båda gör sig gott till laxen i jul. Syltad gul gurka, ska prova att odla och lägga in, det var ett gammeldags recept.



Dessutom hann jag besöka Löfbergs Lila som hade kaffeprovning och premiär för sin otroligt snygga lila kaffebil med espressomaskin. Jag fick en påse 100% robusta (det vanligaste kaffet i espresson, ofta är själva kaffet inte så bra kvalitet men det tål hårdrostningen bra) från Vietnam, ska bli spännande att testa. Den hade använts i kaffeprovningen. Annars är ju deras jublieumsblandning, vanlig brygg men extremt bra finess, min favorit.

Kom hem med ett stort antal härliga franska ostar och en megabit parmegiano Reggiano, 36 månader och en unik delikatess, Scamorza affumado (rökt mozarella) som jag köpte från Anna Maria Corazza Bildts matbutik på nätet.

Kommentarer