Gryta på kalv med rotfrukter och trattkantareller - franskt gryt-njut


Husmor i Paris:
Franskt långkok på kalv
Jag fortsätter med LÅNGKOKEN! Det är så höstigt... Husmor var på resa till Paris och gick runt hörnet från hotellet. Där hittade jag Bistro du Sommelier http://www.bistrotdusommelier.com/en/index.html. Det är finessen med Frankrike, man hittar alltid bra mat. Där beställde man en meny och sedan fick man viner och fick gissa vad det var! Hur trevligt som helst, litet och stökigt (fullsatt en onsdag).


Jag åt ett långkok på kalv - Banquette de veau - i egen version med svamp och rotfrukter som var helt otroligt och eftersom det var kalv tänkte jag att jag får bourgogne eller sydfranskt - men icke. En finessfull och mycket stiligt tegelröd Bordeaux (Haut-Medoc 2006), det var minsann det jag smakade! Det gräddiga och de frästa trattkantarellerna gjorde att det passade perfekt. Höstigare än det här blir det inte.

Så här skulle jag göra om jag försökte:

Ingredienser (4 pers):
2 stora morötter
2 stora palsternackor
1 bit rotselleri
400 g grytbitar på kalv
2 dl vitt vin
1 lök
Lite kvistar av färska kryddor, timjan, basilika, 1 lagerblad
Ett par nejlikor
Vitpeppar och svartpepparkorn
3 dl grädde
3 nävar trattkantareller
1 klick smör
Lite soja
Salt, peppar från kvarn efter smak

Gör så här:
* Fräs smöret på medelhög värme i en järngryta
* Skala rotfrukterna och skär i stora bitar.
* Dela löken med skal i två halvor
* Fräs löken i smöret, lägg i alla kryddor, fräs en stund
* Fräs köttet tills det ha en fin gyllenbrun yta
* Häll på vin och lika mycket vatten
* Koka i 1-2 timmar
* Ta upp löken, ha i grädden, koka en halvtimme till (häll på vatten och vin om det behövs mer vätska)
* Häll i rotfrukterna och låt koka ca 20 minuter
* Under tiden, fräs trattkantarellerna på hög värme i smör, när vattnet är borta och de har en stekyta är de färdiga
* Smaka av såsen med soja
* Häll upp i djup tallrik och toppa med trattkantarellerna!

Bon appétit!

Kommentarer