Husmor Lisa är officiell matbloggare för Årets kock



Jag är stolt över att ha blivit utvald av Arla som en av några få officiella matbloggare för att bevaka Årets Kock. Det kommer innebära aktiviteter kring Årets kock på husmorsbloggen under hela året. Välkommen tillbaka hit om du vill ha insight information, intervjuer, matlagningsaktiviteter med kockarna, provlagning av recept under hela året!

FOLKETS FAVORIT
Rösta gärna på Folkets favorit på facebook, läs om alla de trevliga finalisterna, deras rätter och rösta på din favorit, vinnaren utses i samband med finalen på onsdag kväll. Det blir tight tror jag.

TÄVLINGEN
De ska laga två olika rätter, en på en hemlig råvarukorg som de får reda på först nu på tisdag kväll. Den andra ska lagas på årets råvara, som är hängmörad biffrad från Gotland! En sann husmorsfavorit (för att fira lägger jag snart ut mitt favoritrecept på ryggbiff, med hemodlade rödbetor och naturligtvis min eviga men alltid hemodlade rotselleri).

Alla 6 finalisterna säger samma sak om nuvarande mattrender: gamla svenska matlagningsmetoder, inläggningar från förr, mat ska få ta tid och fina råvaror. Husmor Lisas matfilosofi passar fint in i sammanhanget. Och min idol Karin Fransson sitter i juryn, ser fram emot detta evenemang.

Här är programmet från Årets kock:
Tisdag 24 januari
21.00 Vi får delta när kockarna gör iordning sin arbetsstation och Husmor Lisa är på plats, förhoppningsvis för att få ett samtal med kockarna när de förbereder sig.
Onsdag 25 januari
8.00 - 14.30 lagar kockarna sina rätter.
18.00 hålls priscermonin.

Husmor Lisa gör intervjuer med kockarna och streamar också finalen här på bloggen så välkommen hit och titta! Den sänds också på:

Själv röstar jag nog på Klas Lindberg med sitt rökta märgsmör, han har dessutom jobbat på Restaruang L’Arpége i Paris där jag ätit så gott! Han vill också att råvaruproducenterna i Sverige ska få mer betalt för sina fina råvaror. Bra! Men de andras recept ser ju också fantastiska ut, spana in David Englaus majrovskräm eller Fredrik Lagbergs kombo med rödbetor, anjovis och savoykål.... Gå in och rösta nu!

www.folketsfavorit2012.se

Kommentarer

Ett stort GRATTIS Lisa! Så himla kul! Lite avis dock, hade kunnat döda för att få vara med på det evenemanget (på plats). Avigsidan med att bo på toppen av vårt avlånga land! ;)
Men du har ju snö, bästa Mats. Jag älskar snö och har flertalet ggr övervägt att flytta norrut! Har norrländska rötter i mig... Du är välkommen att titta in här och nästan vara med!