Stuvad lake - gammaldags februariklassiker i säsong

Stuvad herrgårdslake, rom och frästa citronklyftor
Nu i februari är det säsong att göra stuvad lake. Jag grävde i mina arkiv av gamla kokböcker och fann att det verkar finnas ett sätt att stuva lake på för varje landskap i Sverige. Smålandslake, Värmlandsmors lake, Prostgårdslake, Landskronalake, Uppsalalake.... Jag valde att göra en HERRGÅRDSLAKE med vitt vin, det blev en fantastisk sås som jag smakade av med sherry. Det här är en av få fiskar som ska LÅNGKOKAS.

Du måste beställa laken hos din fiskhandlare, det är väldigt ont om dem nuförtiden då isarna inte ligger så länge (klimateffekten!). Laken simmar ju längs botten men klubbas när de simmar upp till ytan under den här säsongen och då måste fiskaren stå på isen. Jag beställde min hos Melanders fisk i Vaxholm och fick ett fint exemplar med underbara romsäckar. Dock var inte levern så fin så den har jag skippat.

Stuvad lake, 8 personer
En lake i lagom storlek (be att få huvud och skrov till koket)
Romsäcken separat
4 hela vitpepparkorn
2 lagerblad
1 morot
1 purjolök
1 bit rotselleri
1 muskotblomma
1 flaska vitt oekat torrt vitt vin
50 gram smör
3 msk mjöl
1/2 citron pressad
2 msk sherry
3 dl grädde
1 ägg
2 msk vetemjöl
1 dl skorpmjöl
3 skivor formbröd
3 citroner
1/2 kg potatis

Gör så här:
* Skär laken i portionsstora bitar
* Lägg lever och rom i kallt vatten
* Lägg laken och huvud etc i en kastrull och häll vatten så den är täckt till hälften
* Lägg i vitpepparkorn, lagerblad och rotfrukter
* Skumma av när det kokat upp och tillsätt vinet
* Koka cirka 30-50 minuter tills fiskköttet är mjukt (prova)
* Tvätta romen. Koka den i saltat vatten ca 3-5 minuter. Skiva den sedan. Panera den i ägg, mjöl och rivet bröd (jag river gammalt surdegsbröd på rivjärnet)
* Stek rombitarna i smör tills de är gyllenbruna och lägg åt sidan.
* Stek några skivor formbröd i smör och skär i trekanter.
* När den är färdig plockar du upp den och lägger den i en smord kastrull. Spara spadet. Täck med en våt tygservett.
* Fräs smör och mjöl i en kastrull. Sila ned lakespadet i kastrullen och vispa tills det blivit en sås. Låt koka cirka 15 minuter. Häll sedan i grädde, citronsaft och sherry, och koka upp under kraftig vispning.
* Tag såsen av spisen och rör i cirka 50 gram kallt smör. Låt inte koka efter detta.
* Lägg upp lake, sås och panerad rom (lever om du har), samt en smörstekt brödskiva. Servera med kokt skalad potatis, extra citronklyftor och såsen i en såssnipa därtill. Jag fräste några citronskivor och skivade moroten lite modernt för att få ett annorlunda upplägg. Duka på ärvt porslin!

/Husmor

Kommentarer