Husmor Lisas hemodlade rotselleri i Sveriges Mästerkock - bakelse på rotselleri, roquefort och sherry




Tre små tantiga tapas:
1. Svart 5 timmars balasmicokokt högrev med ett smör på rostat vitlök & tantörter från landet
2. Rotsellerishot med vit caprin från skärgårdsmejeri
3. Rödbetsravioli på hemgjord färskost, blå getmögel och hallon från landet
Gör så här:
I en järngryta, fräs högreven i olivoljan runt om. Häll på vin och balsamico. Låt stå på 100 grader i 5 tim tills köttet har svart fin yta och är trådigt inutiKoka i lite mer vin på slutet, ca 20 minuter. Blanda rumstemp smör med torkade, hackade örter (min hemliga blandning) och rostad konfiterad vitlök.
Skiva rotsellerin och koka i mjölk och vitpeppar samt aningen sherry tills den är mjuk. Kör i mixer och tillsätt riven caprin. Toppa med löjromsklick.
Skär ut tunna skivor av betan. Koka dem i rosévin. Rör ihop färskost, blåmögel, balsamico och svartpeppra. Kläm ihop två skivor med fyllning emellan och gör till en ravioli. Ringla över olivolja.
Dekorera med ätbara blommor.
Innehållsförteckning
Ingredienser:
500 gram högrev med mycket fett
1 dl olivolja av hög kvalitet
1 dl balsamico av fin kvalitet (äkta långlagrad)
6 dl rödvin
1 lagerblad, vit och svartpeppar
2 msk smör, 2 msk olivolja
2 vitlöksklyftor
Örter från landet
5 cm rotselleri
50 gram vit hård caprin
1 dl helmjölk
Lite sherry
Klick löjrom
½ rödbeta
Hemgjord färskost
Blåmögelost
1 msk olivolja
1 msk balsamico
½ dl hallon
2 dl rosèvin
Blommor att dekorera medSå här fina såg de ut, mina rotselleri, där de stod i landet då jag sökte till Sveriges Mästerkock! Filmteamet var där och filmade mig i grönsakslandet utanför växthuset. På de här juvelerna gjorde jag mitt favorittillbehör till kött och Leif tyckte det var gott. Ett stänk sherry gör susen. Kombon roquefort, sherry och rotselleri passar fint till kött och är utmärkt till ett strävt, lagrat rödvin.

ROTSELLERIBAKELSE med sherry och roquefort



Kommentarer