Spaghetti Bolognese Lisa style

Ja alla har ju sin egen Bolognese och som en hälsning till mästerkockarna så lägger jag ut min.  Om du inte orkar laga köttfärssåsen själv så kan du också köpa den i min webbshop Finaste av Lisa. Den är ångkonserverad i glasburk och håller länge i kylskåpet liksom alla mina andra maträtter.

Bolognese är nyttigt - hör du till dem som ser ner på spagetti köttfärssås, barnfamiljens traktor i hushållet? Jag hävdar att det är nyttigt - om du gör det som i Italien! Min tes för att pasta ska vara nyttig mat är HÄLFTEN GRÖNSAKER & ROTFRUKTER. Till skillnad från Moberg så vill jag ha mycket grönsakssmak särskilt från rotsellerin. 


Som Marco fräser jag tomatpurén med köttfärsen på slutet så det bränner ihop lite. 
OK detta är inte snabbmat utan tar lite tid - men å andra sidan så kan du göra mycket och använda i resten av veckan, exempelvs att fylla sparade pannkakor med och riva lite ost på - crepes. Eller gör en lasagne. Eller perfekt till ensamma pappor när mamma är borta (eller tvärtom). Det godaste är om du gör långkok på högrev i fem timmar men här har du receptet på köttfärs.


SPAGHETTI BOLOGNESE LISA STYLE
500 g eko, svensk köttfärs (viktigt för smak och miljö, våra kossor mår bättre)
1/2 huvud rotselleri (alla grönsaker eko)
1 stor morot
2 lökar
1 paprika, gul eller röd
2 klyftor vitlök
1 knippe färsk bladpersilja
2 msk eko smör, 2 msk olivolja
2 msk tomatpuré eko
2 dl vin (ta överblivna slattar, godast är det med vitt)
svartpeppar, oregano, basilika, vitpeppar, paprikapulver och torkad chili
1 burk HELA tomater (återigen, köp inte krossade, det är inget göttigt kvar i dem)
1 msk socker (optional men gör skillnad)
LYX: ett pkt eko gott rökt bacon eller ännu bättre pancetta
Hel bit parmesan och en bra äggpasta från Italien, helst fullkorn (eller gör egen)
Ruccola och spenat
Balsamvinäger

* Sätt din gjutjärnspanna på spisen (järntillskott och bra stekyta) och låt den värmas på 5:an en stund
* Ta fram köttfärsen från kylen en stund före
* Skär rotselleri, morot, lök och paprika i små, små kuber genom att först skala, sen skära på längden och sist skära på bredden så de blir små, små kuber. Tar tid men är gott (har du barn som inte gillar grönsaker kan du fräsa dem först och sedan köra dem i mixer).
* Fräs dem på låg värme (5) i olivolja tills de är mjuka
* Fräs nu köttfärsen, sätt upp värmen till hög, lägg i smöret och stek på hög värme, mosa köttfärsen med stekspade så den blir finfördelad. Peppra.
* Häll i tomatpurén när köttet fått färg och låt fräsa med en kort stund
* Krydda med alla kryddor, persiljan och häll på vinet samt tomaterna. 
* Låt stå och puttra ett bra tag. Koka pastan.
* Precis innan du ska servera, tryck i vitlök med pressen och häll i sockret (samt ev fräst bacon som legat på hushållspapper och fettat av sig)
* Klipp över ytterligare persilja och ev färsk basilika
* Servera över pastan (ta mycket sås och mindre pasta), riv över parmesan och lägg rikligt med ruccola över (C-vitamin, magnesium som ökar järnupptaget och järn) samt ringla äkta vällagrad balsamvinäger ovanpå (vinäger är mycket hälsosamt).

Vad gäller pasta så har jag lärt mig av en italienare att koka utan salt. Sen saltar jag med smöret på slutet. Det viktigaste är att VAKTA sin pasta och stå och bevaka den konstant för att få den rätt! Det brukar bli ganska bra. Tycker det ska vara salt och gott med smörad pasta.
/Husmor

Kommentarer