Olivoljemässa för olja av högsta kvalitet i Trieste

Om någon vecka ska jag åka till Bari Italien för den årliga konferensen PARABERE FORUM där kvinnliga kockar och entreprenörer inom mat träffas och konfererar. Förra årets forum i Bilbao var en fantastisk upplevelse och stark vitamininjektion. I år reser jag igen och som deras nordiska korrespondent kommer jag förstås att rapportera på min blogg. Från Sverige deltar flera fantastiska kvinnor.


På vägen passar jag på att stanna en dag i Trieste för Olio Capitale, en mässa för italiensk olivolja av högsta kvaliet. Olivolja är den enda oljan som kommer från att direkt pressa en frukt - och oliver finns i över 1600 olika sorter.



Oljan är som de flesta vet rik på Omega 3 - fettsyra som vi behöver för att underhålla hjärnhälsan och balansera kolestrolhalten i blodet, men den är också rik på antioxidanter - växters skyddsmekanismer som är ett resultat av fotosyntesen som vi människor behöver för att stärka vårt skydd mot olika sjukdomar genom att de binder fria radikaler - största hotet mot cellernas degenerering. På mässan ska jag träffa olika producenter, delta i olivoljetester, gå på seminarium och laga mat med olivolja, Själv anväder jag den helst rå och färsk, i mat som passar bra med hög frukt och beska - de nyttigaste oljorna är de lite beskare. Kommer aldrig att glömma uttalande från en av hjärtläkana när jag var pressrepresentant för den europeiska hjärtläkarkongressen när den besökte Stockholm - han rådde alla att på Expressens löpsedel att dricka en deciliter olivolja av hög kvaltet varje dag för att hålla hjärthälsan igång! Bästa rådet mot hjärtinfarkt....

Nu proppas bloggen full av ytterligare matkemi men det kanske ni bara tycker är bra då mina mest populära inlägg handlar just om sådant.

Det blir seminarium, olivoljeprovningar och matlagning med italienska kockar. Jag avser förstås också hålla utkik efter bästa produkten för att importera och sälja i min gårdsbutik. Spännande vecka framför mig.

Kommentarer

Unknown sa…
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.