Tysk sekt till julmaten?

Tysk sekt är värt att prova närmare. Jag föreslår att ni provar några nu till jul. Julmaten är det, söt och smakrik. Om du som jag hellre vill dricka vin är riesling sekt en mycket bra idé.

Bilden vi har må inte vara förmånlig. Jag minns ett besök på en Michelinrestaurang i Tyskland för fem år sedan för vi inledde med en Mosel tysk sekt. Jag var skeptisk- men ack så gott det var. Tyskland arbetar numera med hög kvalitet och innovativt vinmakeri.

Men se upp. Tysk sekt kan ha druvor från andra länder. Tysk sekt heter deutche sekt. På en vinprovning med Wines of Germany häromdagen så fick vi prova tre olika sekt, ingen som finns på Systembolaget men dock att köpa till restaurang. Vill du prova bra tyska viner föreslår jag ett besök på E&G restaurang, de har Sveriges bästa sortiment och importerar själva.

1. Pet nat 

Det första vinet var en Per Nat. Pet Nat är ju ett helt naturligt bubbel, ofta lågt på sulfiter och ofiltrerat vilket gör att smakerna går mer åt cider eller öl fast torrt. Ofta jästigt. Nödvändigtvis inte min favorit vad gäller bubbel men går så bra till mat och till julens smaker perfekt. Svenska Kocklandslaget hade lagat snacks och en strut med ingefära och lax satt perfekt i gommen till detta vin. Både vinet och struten smakade mer.

2. Schloss Vaux riesling sekt

En snustorr väldigt god sekt som trots rätt stor produktion ger den en vildjäsning och den ligger länge på första jästfällningen. Producerad enligt Champagnemetoden. En utmärkt sekt till surkål, ramen eller chark enas alla om på provningen. Jag tycker att den inte är helt dum till julbordets första servering av sill. Rieslingdruvan ger sekten karaktär.

3. Rosé sekt pfalz

Sedan fick vi prova en rosésekt från Pfalz, och Eymann är en beteckning för det. Blir rondör av den malolaktiska jäsningen som är underbar, jag älskar bubbel på Pinot Noir. Går att dricka till all mat! I den här får vi smaker som grapefrukt , hallon och på slutet lite rökighet från fat, och ändå hög syra. Kunde vara en Blanc de noirs. Gärna till en Fisk med en fet och rökt sås eller julbordets småvarma?

4. 


En Raumland, de har jobbat både i England och i Champagne. Här är Chardonnay och Pinot Noir. 50% har lagrats  i barrique och sedan 8 år på jästfällningen. Magiskt god. Komplex, brödig, briocher och lite sherry från gamla fat. Ekologiskt odlad.

Gott och dyrt. Men jag undrar om jag då inte hellre dricker Champagne. Men det är klart, vi måste ju börja dricka från fler regioner. Och Tyskland är oss lite närmare häruppe i Norden!

Fin inspiration. Ni måste tyvärr botanisera på sajter och i beställningssortimentet. Men kanske kan Bibo Runge vara något, har inte provat:

Bibo Runge

Riesling Sekt b.A. Brut, 2019

de flagga

Tyskland, Rheingau

Flaska 750 ml

·

12,5 %

Produktnummer: Nr 90034

265:33 kr/l

Nyanserad, fruktig, mycket frisk smak med inslag av gula äpplen, persika, kex, mineral, mandelmassa, fläder och citron. Serveras vid 8-10°C som aperitif eller till rätter av fisk eller skaldjur.

God vin-jul🎄🍾!


Kommentarer