Fine Food Travel Guide: den kompletta ÅREGUIDEN

NYHET: Lisas Fine Food Travel Guide

Roligt att så många som uppskattade mina mat, vin- och reseguider när jag skrev på Realtid. Jag reser mycket och en viktig del av upplevelsen är att äta gott på resan. Jag hämtar inspiration från olika kök och letar efter restauranger och lokal mat när jag reser. Den här guiden innehållermina högst personliga rekommendationer.

På väg till Åre? Skidåkning är min största passion vid sidan om mat och det är förstås viktigt att det finns bra mat på resan. Därför presenterar jag Lisas kompletta guide för att äta bra och gott i Åre, som vanligt helt personligt. Åre är den ort jag spenderat mest tid i sedan jag började åka skidor. Här finns ett berg med ovanligt branta pister, många nedfarter och stundtals bra offpiste, enligt mitt tycke den mest kompletta skidorten om man nu åker i Sverige. Åre har en fin och anrik historia som vintersportort vilket känns av. Åre har också något som kan vara lite stressande ibland, både i pist och utanför. Lite för många besökare och lite för trångt. Vill du som jag ha ett bra utbud av restauranger och matställen då väljer du Åre. Allt fler Stockholmskedjor etablerar sig här och jag kan sakna tiden då det var fler Åre-unika restauranger. Generellt, för att vara i Sverige, får du här en otroligt bra på trevlig och genui service. Kanske trivs personalen? 


Det behövs lite erfarenhet för att navigera rätt och här är min guide. Observera dock att allt kan variera mycket efter vilken vecka ni åker. Är det jullov, nyår, sportlov eller påsk är det galet fullt, annars kan det vara lugnt. Jag har satt betyg 1-10 och delat in min guide i följande rubriker:

* En lite bättre middag - BOKA I TID
* Större, stökigare och mer familjärt sällskap
* Äta gott i backen
* Äta gott hemma

En lite bättre middag - BOKA I TID

Finns ett speciellt tillfälle och ni vill gå ut och äta bra en speciell kväll så kom ihåg att BOKA. Jag firar oftast min födelsedag i Åre och då bokar vi bord. Det kan behöva bokas flera månader i förväg. I många år hade restaurangerna en policy att det inte går att boka men i år har de flesta restaurangerna bokningsappar. Under helgerna går ett stort antal stora sällskap ut och äter, då bör ni ha åtminstone en bokning färdig när ni åker. 

Vinbaren - klassiska viner på glas och smårätter

Vinbaren är ändå min restaurangfavorit nummer ett. Stökigt, trångt och en utsökt meny med små rätter, vällagade med goda smaker, snyggt och en bra variation för att prova olika viner på glas. Här finns också möjlighet att äta vid baren, det gillar jag. Att ha så många viner på glas gör en glad om man som jag vill matcha och inte ha samma vin måltiden igenom. Jag älskar att få prova något nytt och för att vara i en semesterort så finns här många bra val. I år åt jag en kotartar insvept i en friterad spetskål med kräm på libbsticka, utsökt till ett kraftigt vitt vin från Jura. Rödingtartar med zucchinilock var också gott och matchades med ett alpvin från Savoyen. Kanske ibland att för mycket är rått på menyn, jag gillar också lite mer tillagat. Ett litet minus var att den perfekt stekta biffen var borttagen från menyn, den har funnits där varje år och för mig varit argumentet mot mina tonåringar att ändå följa med hit. Här har jag genom åren ätit grym anka, fantastisk vit sparris och delikat anklever. 

Bra stämning i Vinbaren och fin disk

Boka? Alltid fullt men numera kan man boka bord vilket är en lyckträff. Av någon anledning, som jag inte riktigt kan förstå, trots att etablissemanget ingår i Åregårdens koncern av restauranger med god service, lite lätt snorkigt här och servicen är inte alltid hjärtlig (beroende på vem man är och vem man får som servitör) - men det gör inte så mycket när det smakar så gott.

Tartar, libbsticka, savoy på Vinbaren

Lisas tankar: 

Ambiance                                      9💫
Mat - smak                                   10😋
Mat - nytänkande/upplägg          9🎭
Service/det lilla extra                    6 💚

Boka här: Vinbaren


Granen - modern fjällstuga med ambitiöst kök

Granen är en trevlig destination både att bo och äta på. Stor matsal med en fin hemkänsla. Ett riktigt skidåkarhotell med bra motion upp och ned till backen eller från stan om du inte anländer med bil. Med Petters vinlista blir det kul att välja vin här. Ambitioner i köket och god, vällagad mat i en stor matsal. Här arbetar alltid bra kockar och maten är mycket god, snyggt upplagd och alltid med en modern touch. Ibland är portionerna lite stora kan jag tycka. Ett ungdomligt ställe för både familjer, par och stora sällskap. Det är värt att gå upp hit bara för stämningen. Ett plus för Crêpes Suzette på menyn, man gillar lite eld och show. Barnen är nöjda med köttbullarna. Servicen är också bra, det märks att det finns ambitioner hos personalen. Jag känner mig ompysslad. Vill man så går det ibland att boka Chefs table med Petter, jag har försökt ett par gånger men varit ute för sent i tid. 

Ambiance                                      7💫
Mat - smak                                   10😋
Mat - nytänkande/upplägg         10🎭
Service/det lilla extra                    8💚

Boka här: Granen


Åregårdens restaurang - det exklusiva alternativet har höjt nivån rejält


Åregården är ett fantastiskt, vackert och anrikt hotell mitt på Åre Torg. Lobbyn och dess olika rum och barer är vackert inredda och fantastiskt trevliga att sitta och ta en drink i, och har alltid varit en mötespunkt sedan Oscar den andras tid. Frukosten på hotellet är utmärkt och jag älskar att sitta och se solen dyka upp över berg och sjö. Ägarna i företaget vet hur man tar hand om sin personal där många är samma säsong efter säsong och ger dig toppservice, på internationell nivå. Deras finare restaurang har tidigare inte haft så bra rykte - men i år var den riktigt bra.

 

Matsalen är otroligt vacker och den finaste i Åre med Fine Dining-utrymme mellan borden, anrik miljö, färska blommor i mitten och vacker utsikt. Jag gillar stämningen. Menyn är klassisk, här finns alla nivåer på kött, färsk hummer och en utsökt rätt på fjällröding med messmör (vilket ju bara måste finnas på menyn). Det märks att kocken är engagerad i maten. 

Ett stort plus för de små smaktallrikarna för oss som inte kan äta för mycket, en liten portion fransk ankleverterrine en croute perfekt bakad gjorde en väldigt lycklig och glatt inställd. 

Vinlistan är förstås bäst i byn (eftersom Vinbaren finns i samma hus) med ett mycket stort plus för en god Meursault på glas. Önskning är fler sorters Champagne på glas, det torde finnas underlag för att öppna några fler flaskor med denna kundbas som hela det här huset har.



Ambiance                                     10💫
Mat - smak                                   10😋
Mat - nytänkande/upplägg          7🎭
Service/det lilla extra                  10💚

Boka här: boka Åregården


Imilla Åre - kockdrivet med extra charm


I Fävikens Svartklubbens gamla lokaler driver sedan ett par år två kockar en liten ambitiös restaurang där de gör det mesta själva från att laga, göra drycker, servera och jag känner förstås därmed igen mig lite i deras koncept. Här blir det väldigt hemtrevligt och unikt, råvarorna väljs efter vad som finns. Bra med fler Åre-unika restauranger känner jag. Här serveras många fina kötträtter, inlagda grönsaker och fjällspecifika råvaror. Gärna lite fjälliga experiment. Fokus på kött vilket inte jag har något emot, dock finns det också vegetariska rätter. Det är förvånansvärt billigt med tanke på kvaliteten. Maten är god, välgjord och charmig. Lokala drycker. Och det är alltid unikt trevligt när man blir serverad av kocken själv. 

Ambiance                                          8💫
Mat - smak                                       10😋
Mat - nytänkande/upplägg              8🎭
Service/det lilla extra                       8💚

Boka här: Imilla

Större, stökigare och mer familjärt sällskap

Stämningen när man går ut och äter på Åres restauranger är hög, mer feststämning än hemma. Lite mer blandat i ålder vid varje bord och i barerna. När ni går ut med ett stort sällskap och har många matinriktningar och budgetar är det bra att det finns många alternativ med smårätter från olika kök med alla ursprung. Rätt koncept på semestern men kanske lite explosion på området senaste åren. Lite på minuslistan kan vara att det blir många kedjekoncept och mindre Åre-unika restauranger. Ger ett enkelt betyg i denna lista - men alla alternativen här är bra, vissa bättre. I utbudet kan saknas några fler hälsosamma koncept, vem sa att alla vill äta maffig och fet mat i gigantiska portioner när du är på semester?

Betyg max 10 Lisas👸


APO food och drinks


9/10 APO - lyckad flytt från Stockholm - Aisan Post Office har flyttat till Åre. Jag kan bli lite trött på all fet och tung mat på fjällrestauranger, så visst längtar man efter asiatiskt? APO är bra och jag kanske svär i kyrkan men jag tycker bättre om Åres APO än Stockholms, det har nog med läget att göra och att den är mindre så det känns mer personligt. Trevlig bar att sitta vid. Personalen är verkligen supertrevliga och förklarar allt noga. Bra genomförande av flyttat koncept! Grymma drinkar och ett plus att vi kunde få lika goda alkoholfria. Jag älskar den bar-b-quade kycklingen, heta gurkan och krispiga räkorna. Det är bara asiatiskt i ren och rak stil och det uppskattar just jag.

9/10 Boqueria - snyggt familjepalats - ett ambitiöst koncept med tapas. Stor matsal och alltid fullt, boka långt i förväg. Huset är byggt med stora fönster och känslan härinne är väldigt luftig och snyggt parat med en fräsch inredning och blårutiga tygservetter. Här är stämningen hög. Menyn är god och även om jag har svårt att hitta något utan vitlök så är den både barnvänlig och spännande. Ett perfekt ställe att gå till med hela familjen och appendix.

5/10 Broken - kvar i 90-talet - nej nu måste jag faktiskt göra mig själv besviken, Broken har ju varit ett självklart ställe i Åre under lång period och mina barn har älskat att gå hit. Här serveras svensk, typisk Tex Mex blandat med amerikanskt och det har alltid varit gott. Det känns dock rätt omodernt med de stora portionerna. Jag vet inte om det är det övriga utbudet som blivit bättre och de har fått konkurrens men Broken är verkligen lite svårt att gå till med barn och familj nu. Klientelet känns inte alltid bra, lite för stökigt. Och även om mina barn älskar fast food så har vi varit missnöjda de senaste gångerna. Kanske har Broken fastnat lite i nittiotalet? Jag vet inte, det måste ske någon uppryckning här. 

10/10 Crêperie och logi Åre - maffigt sött och salt - den här idén med crêpes med både salta och söta tillbehör är ju förstås en höjdare för alla barn, stora som små. Inte mindre gott för föräldrar och andra bihang blir det att det finns hantverksmässig äppelcider att dricka till. Platsen är fin, stämningen är toppen och servicen är som vanligt i Åre otroligt trevlig, man får bra presentationer. För just mig är kanske portionerna lite väl stora, men man kan ju dela. Bra om man är mycket hungrig. Det är inte en hälsomåltid direkt.

Baren på Parkvillan

11/10 Parkvillan 😍 - Hit har det tagit mig lång tid att komma. Men attans, det var värt det! Jag och sonen gör ju ett hamburgarindex på finburgarställen. Och eftersom BAP alltid kommer högst var vi än går så var det ändå som att tiden stannade och en förvånad, allvarlig min som spred sig på sonens ansikte när burgaren kom in. Så otroligt god. Det blev lite andakt faktiskt. Här mals köttet tillsammans med rökt sidfläsk och bringa. Det var alldeles fantastiskt och inte för fett, stekt på ett fräscht sätt. 

Sveriges bästa mamma-sidsallad

Det finns endast en burgare på menyn, det är Cheeseburgare med tillbehören krispig (minutiöst finskuren) isbergssallad, sås, ost, bifftomat och silverlök. Det var bara helt otroligt gott. Brödet var härbakad fluffig brioche från bageri i Åre. Sonen mycket nöjd med sin pommes. Jag tar alltid sidsallad istället för pommes - och den var så fint utförd så den får högsta betyg i mamma-sidsallad hittills i Sverige. Mandolinen var helt klart framme. Plus för några smårätter på menyn för mammor och andra.
 
3 små på ett bräde...

Sen har jag ändå inte kommit till den härbryggda ölen. Som kom på en liten platta "3 små på ett bräde" med små provsmakningsglas. En mörk öl med karamellmalt, en fruktig belgisk med citrus som var så god, och en IPA. Vinälskaren blev lite salig på öl ett tag.

6/10 Brödernas - ja sen är det ju svårt att undvika att äta hamburgare när man är på resa med ungdomarna. I en mindre trevlig placering finns numera Brödernas här. I Stockholm tycker vi att Brödernas har en bra service men här har vi alltid fått vänta för länge och fått lite fel. Det verkar som att personalen inte är toppenengagerad tyvärr eftersom man valt någon slags digitalt system med beställning vid borden. Jag gillar hellre personlig service. Näe jag går hellre på Brödernas i Stockholm.

7/10 Mr French - har också kommit till Åre i gamla Dahlboms lokaler. Jag har själv lite svårt för det här konceptet eftersom Frankrike för mig inte kan konceptualiseras (särskilt inte med ett namn på engelska) men det här är ju också en plats för ett större sällskap. Fördelen här är att det är lätt att få bord och det finns det klassiska på menyn som barn gillar. Kött, pommes, hamburgare etc. men också ostron och löjrom. Dock känns ostron i Åre inte riktigt vad jag skulle äta. Deras Tarte Flambée är väldigt god och jag älskar den med röding. Här finns såsom sig bör allt. Baren är toppen att träffas i för en drink, stor och trevlig stämning mitt på torget.

9/10 Prima Pasta - tonåringarna besökte denna rätt vanliga pizzeria på en fin plats och var så otroligt nöjda både med pizza men också med den extremt trevliga Åre-typiska servicen! Att ratta runt en pizzeria på ett så pass trevligt sätt är rätt unikt. Servicenivån kändes mer fine dining än pizza.

Småportioner från hela världen

10/10 Supper - behöver väl knappast en närmare presentation men detta är ju det perfekta stället för ett stort gäng/familj med många smakinriktningar. Menyn går ju igenom hela världens kök och man delar alla. Vackert också i min favorit, Tottebovillan. Stökigt och på övervåningen går det mer över mot party senare på kvällen, då kan gamlingarna dra sig tillbaka och youngsters tar över. 

Alkoholfria drinkar på Supper

Drinklistan är superb och det allra bästa är att det finns mer än EN alkoholfri drink att välja på. Barn och ungdomar under åldern kan dricka cocktails, det älskar jag. Boka långt i förväg.

10/10 Werséns  - brommakillen Wersén driver den här krogen med både pizza, anklever och löjrom sedan åratal och är lite av en institution. Franskt har det alltid varit men på senare år tycker jag att det letat sig in mycket goda grönsaksrätter och framförallt positivt med så många lokala råvaror på menyn. Att gå hit är perfekt, och här kan du heller inte boka bord. Alltså är det ett bra ställe att bara glida in på när ni inte planerat ordentligt. Jag älskar att detta inte är en kedja utan Åre-specifikt. Pizzorna är goda och här skulle jag nog ändå alltid beställa en êntrecote med bea även om allt på menyn brukar vara bra. Vinerna är bra och faktiskt prisvärda, dessutom ger jag denna restaurang ett extra plus då de har min favorit-Champagne Deutz som husets. Här avslutas gärna måltiden med en Coupe Colonel, vodka och citronsorbet.

8/10 Åre bageri - ett bageri med restaurang. Här finns allt. Trevlig stämning även om det ligger lite längre bort. Här kan du ta en kaffe med lite väl stora bakverk och äta en italiensk middag på kvällen. Lite old School men vad gör väl det? Trevlig stämning.

Jag är också nyfiken på: Åre Ölcafé som jag ännu ej provat.


Äta gott i backen     

Lunchen kan bli en riktigt bra upplevelse, även detta är unikt för Åre. Att äta gott på lunchen! Kort om varje restaurang, det handlar ju lite om var man är och hur man planerar.


Timmerstugan en snöig dag

Timmerstugan - här vill man vara stammis - nedanför VM6:an är en institution. Här finns allt inklusive bra utomhusbar. Det är alltid en lång kö av gäster och Hovmästare Sonni rattar denna köande, frysande och krävande crowd med lika delar fascinerande koll, charm och dekadent avmätt attityd (för att kunna välja mellan de bästa gästerna förstås). När vi får bord blir vi alltid lika glada. Det bästa är att vi får en tid angiven hur länge vi kan åka skidor medan vi väntar på bordet, genialt. Servicen är på toppnivå trots mängden gäster. 

Kalvschnitzel (med side salad istället för pommes förstås)

Och alltid lika gott är det. Menyn innehåller råraka med löjrom, en god Skagen, suverän kalvschnitzel, den klassiska tradarmackan, Chèvre Chaud och biff med bea. Här går det för oss som tänker lite på vad vi äter också att få en riktigt bra sallad, något som i övrigt är rätt svårt att få i Åre. Dagens panna kan erbjuda klassiker som torsk med pepparrot, köttbullar eller stuvat fläsk med löksås etc. Sonen vill helt enkelt inte äta sin hamburgare någon annanstans så den äts här varje dag. Ett stort plus är faktiskt att menyn är samma varje år, det gör att man vet exakt vad man får.

Hummelstugan - stå i kö länge - bästa utsikten. ett lite mer komplicerat kösystem och här kan väntetiden under populära veckor vara upp till två timmar, vilket faktiskt folk stannar för?! För du måste stanna. Baren är dock stor och trevlig så se till att komma tidigt och om du är på det humöret, dricka gluewine. God mat, pizza, hamburgare, gulaschsoppa, pasta, pytt och annat gott, Werséns kvalitet. 

Bedårande utsikt från La Gondola

La Gondola - Snyggt senaste tillskott. Dels har brickserveringen vid Gondolen fått ett lyft men restaurangen innanför är värd att besöka. Ljust och otroligt snyggt inrett, en dag med sol och snö så är det vackert. Jag skojar inte när jag säger att man kan behöva boka flera veckor i förväg. 

Pizza på La Gondola

Väldigt goda små pizzor med brända kanter och fina pålägg, en vacker sallad med Burrata eller god pasta. Här samlas många tjusiga ungdomar. Underbar inredning, så härlig stämning. Jag kan bara rekommendera.

Snyggt överallt på La Gondola

Buustamon - Det känns lite härligt att ens hitta fram till Buustamon, och när man har kommit dit så kommer man inte därifrån. Bra då att man soliga dagar kan sitta på terrassen i fjällskogen och sola. Det är det värt för maten här har alltid haft hög klass och det går både att äta dag och kväll. Det är verkligen hög trivselfaktor här. Bara du tar dig härifrån, det är en lång transportsträcka efter maten. 

720 - bra burgare och mexikansk mat mitt i backen med rätt humana priser. Servicen är inte supersnabb och det kan ta rejält med tid även här att få bord. Då får man ofta stå i kö vilket är lite slöseri med tid. Men om du kommer när det inte är kö så är detta väl värt ett besök särskilt om det finns ungdomar i sällskapet. 

Kastrullen - åker man i Sadeln är Kastrullen ett trevligt alternativ. Här finns goda maträtter, välgjord korv och genuina kötträtter. Också rätt stabbig mat som på de flesta ställen men betydligt mer prisvärd än övriga alternativ. 

Äta gott hemma

Råvaror att inte missa när du är i Åre:

Ostar från lokala mejerier, inte bara Skäråvången, utan också andra små mejerier runt om Åre

Åre Choklad

Undersåker Chark

Atlantfisk

Grädda surdegsbröd

Åre Soda

Mörsjö deli

Och mycket mer...




Hav roligt i backen!













Kommentarer

Spensly sa…
Vilken jättebra Åreguide! Roligt att det kommit nya ställen också.