Husmor Lisa kokar sylt i IKEAs minikök


I dag kokar jag nyplockade svarta och röda vinbär på en pressträff som IKEA ordnar för att lansera nya katalogen. Temat var kvadratsmart, ett HÖGST aktuellt ämne för mig som renoverar och just nu tar hand om den stora skörden med hundratals gurkor, bär, frukt, tomater etc på några få kvadrat. Tricket är att lagra på höjden och IKEA hade rostfria smala höga hyllor som jag definitivt ska spana in. Se hur fint köket var, här trivs jag:








En trenspaning presenterades där det visar sig att ett av svenskarnas allra största intresse är matlagning, det är ju roligt att maten får ta allt mer plats och tid i livet! Henrik Schyffert var på plats och berättade om sitt största fritidsintresse: radera program på datorn och sedan lägga tillbaks dem. Jag kan gott tänka mig att min egen son skulle kunna ha liknande intresse i framtiden - det är liksom lite egen, inbyggd men ofarlig protest i det hela :) Då får jag nog säga att husmorsgöra är lite mer produktivt i allafall, även om det länge varit en av mina små protester att koka sylt. Nu är det dock trendigt igen, både att plocka bär, odla tomater och koka sylt.

Däremot var det sorgligt med könsrollerna, de svenska kvinnorna gillar heminredning, pyssel och trädgård, männen teknik, sport och bygga. Det är lite trist - skulle gärna ha lite husfäder på bloggen också - men det tror jag kommer ändras, det är nog vi medelålders som fortfarande är så traditionella. I Storstadsbarometern, min trendspaning bland unga innerstadsungdomar så var det faktiskt fler killar än tjejer som lagar mat - och bland hobbys var det mer lika även om mode och inredning fortfarande är tjejernas område. Länk till artikel i GP.

Här är jag i IKEAs blogg: http://livethemma.ikea.se/inspiration/hobbyrum-syltfabrik

Jag hade bakat mina klassiska syltkakor med äkta vanilj, ekosmör, dinkelmjöl och vildhallonsylten från i somras. De uppskattades och tog slut snabbt. Här är receptet: Syltkakor








Kommentarer