Lucka 12: Ta fram det ärvda silvret till jul - och diska och underhåll det rätt!



Nu är det jul och silvret ska fram!

Husmor vurmar för att vi ska använda de fina gamla saker vi ärvt, som exempelvis silvret! Ta fram det nu till jul. Jag har väldigt många som läser mitt husmorstips om att PUTSA SILVER UTAN KEMIKALIER. Husmor Lisa verkar för ett kemikalie- och tillsatsfritt hem och här har jag nu några tips att lägga till för att silvret ska hålla sig skinande rent under hela året:

* DISKA gärna silvret i diskmaskin men se till att inga andra metallföremål diskas i samma disk (alltså inte andra bestick eller verktyg i rostfritt stål etc, sortera)
* DISKA silvret direkt, låt det inte stå med matrester på. När jag har fest kör jag alltid första disken direkt efter middagen med bara silvret och porslin. OM du inte orkar diska dem innan du ska sova, skölj åtminstone av dem.
* TORKA det, låt det inte stå blött. Torka gärna med en mirakelduk eller sidenduk.
* FÖRVARA silvret mörkt och mjukt. Skaffa ett silverfordral för besticken som har ett fack för varje bestick. De ska inte stöta mot varandra.
* Ställ in alla skålar, fat etc i ett skåp med dörr.
* Låt aldrig något stå på silverfatet, det blir märken då.

Jag önskar er en skinande jul!!


/Husmor

Kommentarer

Unknown sa…
Maskindiska inte för varmt! knivskaften kan innehålla fyllningsmaterial som sväller vid maskindiskning och då förstörs besticken helt!!